ΘΕΣΣΑΛΙΑ

ΤΡΙΚΑΛA

ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ & ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ

ΣΤΑ ΟΡΕΙΝΑ ΒΛΑΧΟΧΩΡΙΑ ΤΟΥ ΑΣΠΡΟΠΟΤΑΜΟΥ

Κείμενο - Διαφάνειες: Άγγελος Σινάνης e – mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

© Νοέμβριος 2006

Διαδρομές Enduro ή 4 Χ 4

Γαρδίκι – Αγία Παρασκευή (Τζούρτζια)

Από το Γαρδίκι ξεκινά αυτός ο σύντομος, αλλά με μοναδική θέα στον Ασπροπόταμο, δρόμος. Είναι η τελευταία χρονιά του, αφού μέχρι το καλοκαίρι του 2007 θα στρωθεί άσφαλτος. Στην έξοδο του χωριού, στην παιδική χαρά θα πάτε αριστερά στον χωματόδρομο (1 χλμ. από την πλατεία), και αμέσως θα δείτε το εκκλησάκι του Αγ. Ιωάννου (1300 μ.). Μετά την προσπέλασή του ο δρόμος φαρδαίνει αλλά έχει πολλές πέτρες.

Η θέα από δω πάνω είναι εξαιρετική. Στον γκρεμό δεξιά σας και χαμηλά φαίνεται ο Αχελώος. Αυτή, κάτω στο ποτάμι είναι η διαδρομή rafting και κανόε – καγιάκ που ξεκινά από τα «Τρία Ποτάμια» ή τον χώρο αναψυχής της Αγ. Παρασκευής (Τζούρτζια). Κατηφορίζοντας ο δρόμος στενεύει, υπερβολικά ενώ η κατολίσθηση (σάρα) στα δεξιά σας χάσκει. Ωραίο σημείο για φωτογραφία. Σε λίγο συναντάτε το εικονοστάσι της Αγ. Μαρίνας (3000 μ.) και μετά τη δστ. αριστερά σας, που βγάζει στο ομώνυμο ξωκλήσι (3300 μ.). Στα 4700 μ. έχετε φτάσει στην Πλατεία της Αγ. Παρασκευής και στα 8000 μ. στον κεντρικό δρόμο.

Αυχένας Χαλικιού- Δάσος Ρόνας (και προς Ανθούσα ή Στεφάνι)

Πολύ ωραία, περιπετειώδης διαδρομή, το χειμώνα με παχιά λάσπη, να έχετε ανάλογα λάστιχα. Ο αυχένας με το πυροφυλάκιο και τις στάνες απέχει από το Χαλίκι 8 εύκολα χλμ. Από εκεί, ο δρόμος δεξιά διασχίζει το εκπληκτικό οροπέδιο και τις εποχιακές λιμνούλες σκαρφαλώνοντας ακόμα ψηλότερα. Σε +/- 2 χλμ. αριστερά σας είναι το δάσος της «Ρόνας» και δεξιά κάτω στο γκρεμό, οι πηγές της και πηγές του Αχελώου. Η συνέχεια θα σας φέρει σε δστ. (15ο χλμ.) που αριστερά πάει Ανήλιο ενώ δεξιά κατηφορίζει προς Στεφάνι και Ανθούσα. Στο 16,4 χλμ πρέπει να διαλέξετε και να μηδενίσετε τον μερικό χλμ. Αριστερά πάει στο Στεφάνι, (10,3 χλμ. η πλατεία του) ενώ δεξιά, περνάει τρία εμφανώς μικρότερες διασταυρώσεις (στο 17,5 στο 20,7 και στο 22,1 χλμ.) και βγαίνει στην Ανθούσα σε 11,8 χλμ. (27,2 από Χαλίκι).

Οι δασικοί δρόμοι αυτών των διαδρομών είναι χαραγμένοι σε παρθένο τοπίο εδώ και πολλά χρόνια. Χρησιμεύουν περισσότερο για την ξύλευση του δάσους παρά για την περιήγηση με 4Χ4 ή μοτοσυκλέτα. Σε κάθε περίπτωση το τοπίο διαθέτει πρωτόγνωρη και συναρπαστική φυσική ομορφιά, ενώ σε ένα μεγάλο τμήμα των διαδρομών διασχίζετε το μεγάλο δάσος Οξιάς της Ανθούσας (υγρό και με λάσπη πάντοτε).

Χαλίκι – Βερλίγκα

Μοναδικής ωραιότητας χάραξη που ανεβαίνει ψηλά στο βουνό Περιστέρι απ’ όπου η θέα αγκαλιάζει όλο το ορεινό συγκρότημα. Καλύτερη περίοδος για να ανεβείτε είναι από το φθινόπωρο και μετά, μέχρι το πρώτο 15ήμερο του Δεκεμβρίου, που έχει διαυγή ατμόσφαιρα. Και νωρίς την άνοιξη ενδείκνυται η διαδρομή. Το καλοκαίρι είναι καλά, όμως τότε, στην στάνη έχει σκυλιά. Παρ’ όλα αυτά, αν έρθετε την καλοκαιρινή περίοδο, ρωτήστε στα καφενεία του Χαλικιού για το κινητό των βοσκών και ειδοποιείστε ότι θα ανέβετε. Πριν ξεκινήσετε μηδενίστε τον μερικό χιλιομετρητή, στην πλατεία του χωριού.

Ακολουθείστε τον δρόμο που περνάει από τον Άγιο Γεώργιο και οδηγήστε στον καλό χωματόδρομο. Στα 3,0 χλμ. υπάρχει αδιέξοδη δστ. αριστερά σας· εσείς συνεχίστε δεξιά μέχρι να περάσετε και το μονοπάτι αριστερά, (3,5 χλμ.) που οδηγεί σε βοσκότοπο. Η διαδρομή μπαίνει σε δάσος ελάτης-οξιάς ενώ δίπλα κυλάει το ρέμα Γκουβατουμάνι. Στο 5,5 χλμ. προσπεράστε το κατηφορικό μονοπάτι αριστερά, βγαίνοντας ψηλότερα στη βασική δστ. (6,8 χλμ.), που θα στρίψετε δεξιά. Η διαδρομή, από ώρα αλλά και στη συνέχεια, έχει αρκετή πέτρα, προσοχή στα λάστιχα. Σε λίγο θα δείτε την πρώτη στάνη (7,8 χλμ. τοποθεσία «Κριθάρια»). Προσπεράστε δεξιά δστ. στο 8,2 χλμ. και στο 10,6 χλμ. θα δείτε 2η στάνη. Η τελευταία (εκεί που έχει τα σκυλιά) και το τυροκομείο είναι στο τέλος του δρόμου, στα 12,6 χλμ. (1850 μ. υψ.).

Εδώ σταματάει ο δρόμος, όμως υπάρχουν πολλοί τολμηροί που συνεχίζουν αριστερά από τη στάνη, προς τα σπανά λοφάκια για 300 μ. (15’) ακόμα. Εκεί υπάρχει η στενή γιδόστρατα που βγάζει με πεζοπορία 15’ στις πηγές «Βερλίγκα» (2000 μ. υψ.).

Σημείωση: Δεξιά, πίσω από την στάνη, ένα απότομο μονοπάτι οδηγεί σε ένα όμορφο καταρράκτη (Δεκ–Μάιο) και με μικρή πορεία + - 20’ στην θέση «Ασπρόβρυση» σε μικρότερες πηγές και οροπέδιο. Συνεχίζοντας άλλα + - 20’ βγαίνετε στο φρύδι, (όπου με έκπληξη θα δείτε τον δρόμο Καλαρρύτες – Μικρό Περιστέρι) απ΄ όπου δεξιά σας, ορατό μονοπάτι σας φέρνει με κοπιώδη ανάβαση στην «Τσουκαρέλα» την κορφή του Όρους Περιστέρι σε υψόμετρο 2.295 μ.

Kατάφυτο – Καλλιρόη

Μια μικρή διαδρομή, σε ωραίο χωματόδρομο που δεν παρουσιάζει καμία δυσκολία. Πολλές φορές, λόγω απόστασης πολλοί επισκέπτες την κάνουν με τα πόδια (1ω 30’). Ξεκινάτε από τον ανηφορικό τσιμεντόδρομο δίπλα από την παιδική χαρά του Κατάφυτου. Σύντομα εισέρχεστε στο δάσος συναντώντας την πρώτη δστ αριστερά που βγάζει στο ξωκλήσι του Πρφ. Ηλία (απέναντι είναι η κορυφή Κριθάρια 1219 μ.). Εσείς να πάτε ευθεία, αγνοώντας σε λίγο τη δεύτερη δστ. αριστερά. Συνεχίστε ευθεία μπαίνοντας βαθιά στο δάσος βελανιδιάς. Ωραία διαδρομή ενώ ψηλότερα, στην μεριά πλέον της Καλλιρρόης, θα συναντήσετε και ελατόδασος. Η διαδρομή περνά κοντά από τον Άγιο Αθανάσιο και αριστερά βγάζει στην Καλλιρρόη. Συνολικά, είναι κάτι λιγότερο από έξι χλμ.

Αγία Παρασκευή – Άγιοι Απόστολοι - Βρύση Γκραίκου – Άγιοι Απόστολοι – Αγία Παρασκευή

Μια από τις ωραιότερες κυκλικές ολοκληρωμένες διαδρομές για 4Χ4 και μοτοσυκλέτα ξεκινά από την Αγία Παρασκευή. Τέτοιας ομορφιάς και σε τόσο υψόμετρο που δεν θα μπορείτε εύκολα να φέρετε άλλη στην μνήμη σας. Βγαίνοντας από το χωριό, με κατεύθυνση το Γαρδίκι, θα βρείτε δστ. προς ‘’Αγία Μαρίνα’’. Διασχίζετε το πυκνό δάσος συναντώντας το ξωκλήσι (3,5 χλμ.) σε ένα μαγευτικό περιβάλλον με πανοραμική θέα.

Μέχρι εδώ, με λίγη υπομονή έρχονται και συμβατικά αυτοκίνητα. Από εδώ και κάτω όμως χρειάζεται εμπειρία και κέφι οδηγού - συνοδηγού. Ο δρόμος κατηφορίζει με εξαιρετική θέα προς την κοιλάδα και την εκκλησία. Όσο την πλησιάζετε, τα νεροφαγώματα, οι μικρές σάρες (θέση «Κπριόρ»), και οι στροφές πληθαίνουν. Σε 6,5 χλμ. φτάνετε στο λιβάδι, (τοποθεσία «Σουνγκέτρου», στα βλάχικα ο Άγιος Πέτρος) και το ξωκλήσι των Αγίων Αποστόλων. Μια καλή θέση, προστατευμένη από αέρηδες κατάλληλη για κατασκήνωση, με άφθονα νερά, από τα ρέματα που κατεβάζουν νερό όλο το χρόνο. Ο δρόμος συνεχίζει δεξιά, φτάνοντας ψηλά στα μαντριά και το «Μαντάνι του δαίμονα», (δείτε στην ενότητα «Χωρίς Μυστικά»). Εσείς όμως να πάτε αριστερά στον τραχύ, κακοτράχαλο χωματόδρομο.

Η κυκλική διαδρομή ξεκινά και σύντομα θα φτάσετε στο σπανιότατο και μοναδικό δάσος Ίταμου της περιοχής, συνεχίζοντας προς τις τελευταίες στάνες. Ο χωματόδρομος περνά την στάνη (1750 μ. υψ.) στη θέση «Κάτω Ρέντα», φτάνοντας στα ψηλότερα υψίπεδα της Κακαρδίτσας ανάμεσα από τα 1800 – 1900 μ. υψ. (14,5 χλμ. σύνολο, 8 χλμ. από τους Αγ. Αποστόλους). Εμπρός σας, ορθώνεται μεγαλειώδης η κορυφή της στα 2429 μ. και χαμηλότερα στην ίδια διεύθυνση τα τελευταία μαντριά του Γαρδικίου. Η διαδρομή περνά το οροπέδιο ‘’Δοκίμι’’ και το διάσελο, αρχίζοντας πλέον να κατηφορίζει. Βορειοδυτικά διακρίνεται ο απόκρημνος Καταραχιάς (2280 μ.) και βόρεια ο Λάκκος (1879 μ.) με την πιο δυσπρόσιτη στάνη που έχετε αντικρίσει, στη θέση «κάτω Στουρνάρι», σχεδόν στο ίδιο ύψος με τον δρόμο που κινείστε.

Ο ‘’δρόμος’’ διακλαδώνεται σε ένα ασύλληπτο τοπίο αλλά τελικά βγάζει στο ίδιο σημείο. Προτιμότερο είναι να πάρετε αυτόν που περνά μπροστά από τη στάνη στη θέση «Πλάκα». Σε λίγα λεπτά φτάνετε στην περίφημη «Βρύση του Γκραίκου», έργο της αδελφότητας Τζούρτζιας (Φ.Α.Τ.Α.) του 1930, σε υψόμετρο 1700 μ. Μαζί με την «Καρβελού» στην Βερλίγκα έχουν τη φήμη των πιο κρύων νερών του Ασπροποτάμου. Συνεχίζοντας την κατηφοριά περνάτε άλλη μια στάνη στη θέση «Κάτω Πλάκα», φτάνοντας σε παχιά λιβάδια κάτω από την δεύτερη στάνη στη θέση «Κάτω Σαλατούρα». Ο κύκλος ολοκληρώνεται σε τρία χλμ. που φτάνετε ξανά στους Αγ. Αποστόλους.

Thursday the 23rd. . Joomla 3.0 templates. All rights reserved.