EDITORIAL Τόμου I’ 2008 (530 λέξεις)
Πίσω από τον Οδηγό
Η εποχή μας, όπως γνωρίζετε, χαρακτηρίζεται από την ακραία πρόσληψη καλοπληρωμένων εικόνων και γρήγορης, δήθεν πληροφορίας ή ακόμα διαδρομών, μέσω αντικρουόμενων, ασαφών και τελικά λανθασμένων κειμένων.
Γνωστός επιμελητής εκδόσεων έλεγε χαρακτηριστικά ότι: «δεν ξέρουν να γράψουν μια λεζάντα», πράγμα που επιβεβαιώνεται εύκολα σε όλα τα διαφημιστικά έντυπα που κυκλοφορούν με τον μανδύα του ταξιδιωτικού εντύπου, βρίθοντας διαφημίσεων και ‘’προτάσεων’’.
Σε αυτήν την περίοδο που ανθεί το περίφημο «copy / paste» και η έρευνα, στο πεδίο είναι κάτι που κανείς δεν είναι διατεθειμένος να πληρώσει, η δική μας πραγματικότητα κινείται ακριβώς αντίθετα, αγγίζοντας πολλές φορές την υπερβολή.
Ποια είναι η δική μας υπερβολή; Παρακολουθείστε. Η συγγραφή ενός άρθρου προϋποθέτει εκτός από την εύρεση του τόπου που θα αφιερωθούμε, τον εντοπισμό της υπάρχουσας βιβλιογραφίας, ενδεικτικής πάντα καθότι δεν είμαστε βιβλιογράφοι που συντάσσουν «πρότυπες» βιβλιογραφίες. Κατόπιν έρχεται το διάβασμα, οι σημειώσεις πριν την ώρα της επιτόπιας έρευνας και φυσικά ο χρόνος που θα αναλώσουμε σε αυτήν την επίσκεψη, ώστε να προβάλουμε την ιστορία του, τα μνημεία και τις διαδρομές.
Άρα, η σωστή σειρά που ξεκινούν οι δικές μας ταξιδιωτικές προτάσεις και η δημιουργία των κειμένων τους είναι η ακόλουθη:
Α) Εντοπισμός της περιοχής ή των περιοχών που μας ενδιαφέρουν να παρουσιάσουμε και που φυσικά ενδείκνυνται, όπως μαρτυρεί και ο τίτλος του βιβλίου, να είναι κατά το πλείστον άγνωστες στο ευρύ κοινό – αν είναι δυνατόν να μην έχουν ξανακούσει γι αυτές.
Β) Εύρεση [και αγορά] της υπάρχουσας βιβλιογραφίας, χαρτογραφίας, επιστημονικών δημοσιεύσεων, αρχαιολογικών δελτίων, αφιερωμάτων περιοδικών ή εφημερίδων χρησιμοποιώντας γι’ αυτό τους οδηγούς βιβλιογραφίας, όπου αυτοί υπάρχουν, χωρίς να εξαιρούμε από το ψάξιμο το ιντερνέτ.
Γ) Διάβασμα βιβλιογραφίας, σημειώσεις επι χάρτου των αξιοθέατων, των παραλιών εφόσον πρόκειται για νησιά, των μνημείων κι αν είναι εφικτό, εύρεση του τόπου καταγωγής ή και των ονομάτων των μαστόρων που τα χτίσανε αν πρόκειται για γεφύρια, ναούς ή άλλο οικοδόμημα – κατασκευή.
Δ) Προετοιμασία για μετάβαση στην περιοχή. Αν αυτή περιλαμβάνει και φωτογράφηση, όπως συνήθως, τότε προβλέπουμε να έχουμε μαζί μας τον ανάλογο εξοπλισμό από δύο ή και τρείς φωτογραφικές μηχανές με τα ανάλογα αναλώσιμα.
Ε) Προετοιμασία του ιδιωτικού μέσου που θα μας μεταφέρει στον τόπο που θα παρουσιάσουμε. Εμείς έχουμε επιλέξει εδώ και τριάντα δύο χρόνια τη μοτοσυκλέτα [δύο για την ακρίβεια, ώστε να αποφύγουμε τα απρόοπτα της τελευταίας στιγμής] που, λόγω της φύσης της, επιτρέπει να έχουμε καλύτερη, από ψηλότερα και από μεγαλύτερη γωνία [180ο] θέαση του τόπου και της διαδρομής που θα ακολουθήσουμε.
ΣΤ) Μετάβαση στην περιοχή σε κατάλληλο χρόνο που συνήθως είναι όταν μεγαλώνει η μέρα, ώστε να έχουμε πολλές ώρες στη διάθεσή μας για εξερεύνηση και κάλυψη τυχόν προβλημάτων [μη εύρεση κλειδών από κάποιο μνημείο, κλειστό μουσείο ή αρχ. Χώρος και μύρια όσα δεν βάζει ο νους].
Ζ) Επιστροφή, αποθήκευση δεδομένων και επιτέλους, συγγραφή της εργασίας.
Εμείς, αυτά τα δέκα χρόνια με τους αντίστοιχους δέκα τόμους υπό τον τίτλο: «Ταξίδια στην άλλη Ελλάδα», έχουμε προσφέρει περίπου εκατόν σαράντα ταξιδιωτικές εργασίες σε αντίστοιχα άρθρα, ατελείωτες ώρες συγγραφής, τεκμηρίωσης και φωτογράφησης, ώστε να έχετε στα χέρια σας, κάθε χρόνο, έναν αξιόπιστο ταξιδιωτικό και ταυτόχρονα βιβλιογραφικό οδηγό.
Πιστεύετε λοιπόν ότι υπάρχουν πολλοί που μπαίνουν σε αυτή τη διαδικασία για κάθε άρθρο τους;;.
Ταξιδεύοντας και αναβοσβήνοντας τα φώτα.
Άγγελος Σινάνης.